Ik heb jullie website even zitten lezen en ik ga je een beetje uitdagen. Niet onvriendelijk bedoeld, maar meer om een beetje een interessante discussie te creeeren hier op het forum.
Wat mij opviel is dat jullie je eigen een klein beetje tegenspreken op de website. Hier zijn wat quotes:
Jullie hebben een indrukwekkend CV, dat is zeker waar, maar bovenstaande quotes vielen mij gewoon meteen op
Ik zelf ben nog niet heel erg lang bezig met Krav Maga en doe er sinds kort Braziliaans Jiu Jitsu bij, maar wat mij inderdaad altijd is opgevallen is dat mensen met een specifieke vechtsport achtergrond altijd in de veronderstelling zijn dat hun sport wel goed is voor zelfverdediging.
Dat hoorde ik van Muay Thai Boxers, Taekwondo-ers, Judoka's en nu ook bij Braziliaans Jiu Jitsu.
Nu is het natuurlijk logisch dat mensen hun eigen systeem (of keuze eigenlijk, want dit geldt voor alle keuzes die mensen maken) altijd verdedigen, maar als je realistisch bent zijn geen van die sporten echt geschikt voor zelfverdediging op straat. Het is leuk dat je bij BJJ je eigen kunt verdedigen tegen
1 ongewapende aanvaller als je op de grond ligt, maar deze situatie komt in de praktijk niet zo heel erg vaak voor.
Dus naar mijn idee moet je dat dan inderdaad ook gewoon als een sport zien. Niet meer en niet minder.
Deze sporten kunnen natuurlijk wel bijdragen aan een groter geheel, zodat je inderdaad voor jouwzelf de beste technieken van verschillende sporten zou kunnen gebruiken in geval van een daadwerkelijk gevecht.
Maar dan komt natuurlijk de vraag: zijn de technieken die voor jou goed werken ook geschikt voor iemand anders, of hadden zij beter andere technieken kunnen gebruiken?
....En dan komt een echt systeem om de hoek kijken....
---------------------------------------------------------
Jullie spreken over een nieuw systeem wat jullie hebben ontwikkeld:
- Awareness
- Avoidance
- Aggression
Samen Tri-Apha, wat zich er op richt om eerst bewust te worden van de situatie (Awareness), dan proberen te deescaleren (Avoidance) en als dat niet lukt, vol in de aanval (Aggression).
Laat dat nu net precies het systeem zijn wat wij bij Krav Maga ook leren (Wel niet in zoveel woorden, maar het komt er wel degelijk op neer).
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dat Lex (KM instructeur) zijn eigen draai is aan hoe hij Krav Maga interpreteert, maar ik krijg sterk de indruk dat jullie systeem heel erg overeenkomt met de principes Krav Maga, en hierdoor dus niet erg veel verschilt.
Er zijn natuurlijk vrij veel verschillende reality-based zelfverdedigingsystemen die vaak uit specifieke landen komen of afgeleid zijn van anderen (Systema, Kapap, Krav Maga, Commando Krav Maga, Pencak Silat, etc) maar het gaat in alle gevallen om het uiteindelijke resultaat.
Waarom blinkt een nieuw systeem zoals Tri-Alpha dan uit ten opzichte van vrijwel uitgekristaliseerde andere zelfverdedigingssystemen (Tae-Bo en dat soort onzin systemen uitgesloten)?