|
Post by gimgamgommetje on Jul 3, 2009 19:38:23 GMT 1
|
|
|
Post by kalekletskop on Jul 4, 2009 21:56:11 GMT 1
just sick
|
|
|
Post by shaggy on Jul 5, 2009 7:45:02 GMT 1
We weten allemaal natuurlijk dat Amerika het land van de onbegrensde mogelijkheden is, maar ook van het fenomeen "IK" ...
Als ik dit zie snap ik voor een gedeelte heel goed dat mensen zich niet bemoeien met een dergelijke situatie. Dit zijn situaties die hier ook (helaas) gewoon voorkomen.
Het probleem in dit soort situaties ligt denk ik ten eerste bij het nog niet eens bellen van de politie. Ook al ben je niet in staat om iemand fysiek te helpen, je belt altijd om hulp. Dat is het minste wat je kan doen. En dat zie je hier, typisch USA, zelden gebeuren, want niemand wil erbij betrokken worden uit angst. En qua fysiek ingrijpen... Tsja... Zou ik het doen? Daadwerkelijk ertussen springen... Eerlijk gezeg in m'n eentje waarschijnlijk ook niet. 3 tegen 1, ze zijn al agressief, hebben ze wapens bij? noem maar op. Helpen is prima, maar straks 2 slachtoffers op de grond is de andere kant van het verhaal natuurlijk. Wat helaas ook met regelmaat voorkomt ( ook in NL ). Tenzij het een bijzondere situatie is als eigen familie/vrienden oid zal het fysiek ongrijpen toch in de meeste gevallen uitblijven.
Bellen, hulp halen etc. zou ik onmiddelijk doen! Ben je met meerdere, dan draait het verhaal snel om denk ik. Het wordt een ander verhaal als je weet dat je rugdekking hebt in geval van.
Helaas is dit voorbeel wel de wereld waarin we leven. Heel veel respect voor diegene die meteen ingrepen. Het is gewoon een enorm risico wat je neemt op zo'n moment, niet alleen voor jezelf, maar zoals bij het vrouwtje, ook voor je aanwezige gezin. Mijn eigen gezin zal ik ten aller tijde met alle middelen beschermen zoals ik nodig acht. Kom ik zoiets op straat tegen zal ik zekere ten aller tijde helpen zolang het voor mijzelf geen (levens)gevaar gaat opleveren... Ik ben niet bang om een paar tikken te krijgen, maar ik hoef ook geen held te worden in een locale krant.
Ik denk, buiten het bellen voor hulp, dat men in NL globaal gezien niet eens zoveel anders zou reageren in deze tijd. Een tijd waarin hulpverleners worden aangevallen, bedreigt en wat nog meer zij. Waar behulpzaame mensen zelf slachtoffer worden. Of het moreel goed te praten is is een ander onderwerp, maar kan ik het begrijpen... Helaas wel...
|
|
|
Post by maddgoat on Jul 5, 2009 14:03:05 GMT 1
En dat zie je hier, typisch USA, zelden gebeuren, Helaas zie ik toch dat mensen in nederland ook in de meeste gevallen gewoon doorlopen, en veilig van een afstandje toe gaan staan kijken. Cijfers oid heb ik hier niet van, maar het zal denk ik niet zoveel anders zijn als in de US. Zelfs als mensen een ongeluk hebben gehad (dronken fietser, of jonge gozer 'savonds laat op straat of zelfs een persoon die bewusteloos op straat ligt) meeste mensen zie je gewoon doorlopen.. Als je mensen er op aanspreekt, of er met anderen over praat, krijg je heel vaak te horen dat mensen zich meer zorgen maken over hun eigen veiligheid dan voor de persoon in kwestie. En zelfs als er voor hun persoon geen direkt gevaar lijkt te zijn, wordt er nog steeds veel gebaggataliseerd, "het zal wel meevallen" Dit is helaas mijn persoonlijke ervaring, en ik heb mij heer heel erg vaak over lopen verbazen.
|
|
|
Post by shaggy on Jul 5, 2009 19:33:09 GMT 1
Ja, daar heb je zeker gelijk in. Heb ook geen cijfers, maar je hoort en ziet het vaak genoeg. Nou moet ik persoonlijk wel een verschil maken tussen zaken als echt vechtpartijen/agressie en zaken als ongelukken, onwelwordingen etc. Heb al een aantal keren mensen kunnen helpen op straat waarmee iets gebeurde. Oudere mensen die vielen, onwel waren geworden, kinderen die met de fiets door een muur proberen te rijden etc. Heb zelfs op mijn motor ten aller tijde een EHBO kit bij, al is het maar een beetje verlichting wat je kan bieden is dat het zeker waard.
Maar anderzijds, als ik kijk hoe opgefokt de maatschapij op dit moment is, en denk ik wordt zal hulp bij agressie straks helemaal niet meer vanzelfsprekend worden. Het is nu eigenlijk aal ernstig aan het verloederen zoals iedereen weet, maar het zal er niet direct beter op worden.
Ik denk dat voor veel mensen de eigen veiligheid toch echt nr 1 is. Dat mensen die eigen veiligheid bovenaan stellen is prima, maar de kleine moeite om even de hulpdiensten te bellen, hulp te halen of iemand op te vangen zou zeker veel beter kunnen ja. Zoals eerder gezegt, ik help waar ik kan, en het risico dit toelaat, maar veel mensen doen zelfs dit niet helaas...
|
|