Mark
Full Member
|
Post by Mark on Sept 24, 2009 21:23:43 GMT 1
Als ik het goed begrijp zijn er 18 levels in Krav Maga: Practitioner 1-5 Graduate 1-5 Expert 1-5 Master 1-3 Waar kun je ergens vinden wat je moet kunnen om voor welke level examen te kunnen doen? En wordt zoiets bepaald op aanvallen of verdedigingen? Moet je bijvoorbeeld specifieke verdedigingen kennen / kunnen voor het examen, of moet je jezelf effectief kunnen verdedigen tegen specifieke aanvallen, ongeacht de techniek? Ik heb onder anderen op de IKMF site lopen zoeken, maar heb helaas niets kunnen vinden Dank u!
|
|
|
Post by gimgamgommetje on Sept 25, 2009 0:08:10 GMT 1
er zijn wel her en der verouderde lijsten te vinden. het is de bedoeling dat je die voorkennis niet hebt
|
|
|
Post by shaggy on Sept 25, 2009 18:15:05 GMT 1
De ervaring leert dat bij onze school de leraar in princippe bepaald of je toebent aan een examen. Is natuurlijk wel de meest realistische manier. Je doet pas examen als je er echt klaar voor bent. Dit examen bestaat uit technieken die je in de tijden daarvoor hebt geleerd. Dit verschild per examen. Aanvallen van voor, achter, links rechts etc. je moet het allemaal kunnen, maar je weet niet wat je krijgt. Eigenlijk net als op straat. Ik weet dat er scholen zijn waar mensen op een iets andere manier te werk gaan. Die bijv. zeggen, nou over 3 maanden heb je examen, dit en dit moet je kunnen, dus daar trainen we op. Ja, dan kan je de levels heel snel doorgroeien als je dit doet, maar je bouwt eigenlijk geen routine op. Ik heb zelf bij seminairs gemerkt dat mensen van veel hogere levels gewoon technieken niet of nauwelijks beheersen. Daar stonden wij van 013 met P 0 en P1 en wij deden alles vrolijk mee. Levels zeggen niet alles. Ja het is leuk om ergens naartoe te werken, maar wil niet heel veel zeggen over je kunnen, zeker in de P levels. Ik zit zelf met gezondheids beperkingen waardoor ik sommige dingen mischien nooot op examen zou kunnen doen, maar ik weet dat ik de technieken door goed onderwijs wel kan leren en beheersen. Dat is het fijne aan deze school. Hier leer je eerst een techniek beheersen, wat je nodig hebt op straat, dat je jezelf kan verdedigen, levels komen later kijken. Persoonlijk vindt ik deze manier wel erg fijn, je kan toch ergens naartoe werken, en je weet dat als je op examen kan, je er ook echt klaar voor bent Maar, dat zijn mijn 2 centjes als leerling, en ik denk zo nog wel een aantal met mij
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Sept 25, 2009 20:29:07 GMT 1
Zit wat in, maar ik doe dit sowieso ook niet om de levels, ik vind het gewoon leuk om afgebeuld te worden Het viel mij sowieso al op dat (heb natuurlijk wat gegoogled ) er bij sommige scholen / landen (was op een finse site) je al helemaal niets met bescherming of sparren doet in de beginnerscourse. Die beginnerscourse heeft ook een vaste looptijd daar.... Dan heb je natuurlijk ook de expert levels nog waarvoor je niet eens zelf een aanvraag kunt doen maar waarvoor je uitgenodigd moet worden, ook interessant om te weten En verder is het natuurlijk interessant wanneer je bepaalde technieken kunt verwachten zoals de technieken die in de videos van Eyal Yanilov en Darren Levine naar voren komen... Dat ik hier interesse in heb betekent overigens niet dat ik niet tevreden ben met hoe het nu gaat, in tegendeel. Het bevalt me zo goed dat ik er alles over wil weten. En ik begrijp ook heel goed dat het heel erg afhankelijk is van de instructor hoe je traint en wanneer hij / zij vindt dat je er klaar voor bent. Het enige nadeel daarvan is wat je zelf ook al min of meer aangeeft, dat de ene instructeur voor de realistische aanpak gaat (zoals Lex), en de ander er meer een sport van probeert te maken en inderdaad alleen maar voor de levels aan t trainen is. Wat beter is hangt natuurlijk van je eigen doel af. Al denk ik persoonlijk dat je als je KM als sport wilt beoefenen er misschien beter een andere sport voor kunt kiezen, zoals Aikido of iets dergelijks. (Aikido heb ik altijd al een prachtige sport gevonden trouwens), Daar heb je tenminste de tijd om al die dansjes (Kata, ik weet het) te leren om hoger op te komen
|
|
|
Post by shaggy on Sept 25, 2009 21:34:57 GMT 1
Ja, je ziet de laatste tijd ook heel veel verschillende stromingen van sporten die veelal gelijkenis vertonen met KM. Commando KM, die Rusiche meuk. Lijkt allemaal erg op elkaar, alleen zie je wel wat verschillen in de hardheid van trainen. Ik denk dat als je echt voluit wil trainen en sparren KM daar gewoon niet de plek en sport voor is. Zeker als je de technieken voluit zou willen doen praat je over gevaarlijke toestanden. alles wat daar een beetje onder zit komt al snel in de richting van karate, Jiujitsu, boxen noem maar op. Ik denk dat als je dat wil sparren bij ons je gewoon lekker naar een sport op zoek gaat waar e dat doen. Lekker 3 rondjes van 2 minuten in een ring. KM is nu eenmaal geen sport. Je kan geen punten winnen, geen bekers halen of wedstrijden winnen. Het enigste wat je leert is jezelf en anderen te verdedigen op allerlei mogelijke manieren. Bij ons wordt globaal genomen door iedereen prima aangegeven hoe hard, snel of agressief iemand wil of kan trainen. Daar past iedereen zich op aan. Je hebt er niets aan om iemand moedwillig pijn te doen of te blesseren. Ongelukjes gebeuren, en daar is niets mis mee, maar mensen die echt moedwillig overal te hard in moeten gaan zijn hier denk ik niet helemaal op de juiste plek. Ik weet zeker dat als ik met Lex train, ik heus wel wat tikken en trappen te verduren krijg, en dat ik de kans krijg mezelf te ontwikkelen in een gevecht. Ik zal niet genadeloos afgestraft worden omdat ie me een lesje zou moeten leren. Iedereen krijgt de kans, iedereen krijgt de mogelijkheid om zichzelf naar een hoger nivo te brengen, zonder bang te moeten zijn om een flink pak slaag te krijgen in het leerprocces. Ik ben nu net weer begonnen zo na de vakantie, mijn conditie kakt heel snel weer in, ben nu weer bezig om het heel langzaam welliswaar weer op te bouwen, en ik wil straks op examen voor P2. Voor de technieken ben ik niet bang, die weet ik dat ik leer en kan. Maar ik zal fysiek behoorlijk moeten werken om de hoge standaard daar te halen in een examen. Maar dat is he leuke van de groep waarmee je traint, de leraar en de suport rondom, iedereen helpt je en stimuleert je. Dat is voor mij al een heel gewin. En wie weet haal ik de P2 dan nog wel eens
|
|
bob
New Member
|
Post by bob on Sept 26, 2009 20:39:53 GMT 1
Ik heb een paar maanden geleden mijn P2 examen gehaald. Omdat dit examen landelijk word afgenomen moesten we (Frank en ik, en natuurlijk Lex en Evi) naar Utrecht. Omdat het de eerste keer was vond ik het opzich best spannend, maar omdat Lex je pas inschrijft voor een examen wanneer hij weet dat je er klaar voor bent (wat technieken betreft) was ik niet nerveus ofzo.
Als eerst werden we allemaal in rijen in de zaal gezet. Iedere rij kreeg een eigen examinator (natuurlijk niet je eigen instructeur) Daarna ging Franklyn hartkamp (die het examen afnam) uitleggen hoe het allemaal inelkaar zat. We begonnen met basis stoten, trappen e.d. Daarna een heel aantal technieken met een partner (chokes, aanval met mes, verdediging tegen stoten ed.) het is al weer een tijdje terug dus ik kan niet meer precies vertellen welke technieken we allemaal deden, ik weet wel dat het allemaal in een redelijk hoog tempo ging. Het was wel de bedoeling dat we moe werden ;-) Als laatste deden we nog een soort zombiegame met een groepje. Om het af te sluiten moesten we nog allemaal 50 keer opdrukken en 75 situps doen. Behoorlijk zwaar kan ik je zeggen.
En toen kwam het lange wachten, omdat P2 het laagste level was moesten wel nog wachten op examenkandidaten van P4 en een aantal G-levels. Mooi om te zien wat die mannen allemaal voor hun kiezen krijgen.
Na dat alle examens waren afgenomen gingen alle examinatoren in overleg over wie wel en niet geslaagd was, van alle P2 kandidaten waren er een paar niet geslaagd maar het overgrote deel wel, en Frank en ik konden dus vanaf dat moment een extra streep op onze broek naaien. Achteraf hoorde we van Lex dat wij met zn tweeën in de top 3 (of was het 5?) van de P2 kandidaten zaten. Super mooi om te horen natuurlijk, ook voor Lex want dat betekend dat zijn manier van les geven werkt.
Al met al een leuke dag.
mvg Bob
|
|
|
Post by shaggy on Sept 27, 2009 21:49:17 GMT 1
Ja Bob, ben trots op je haha Ik ben enerzijds erg bang voor een landelijk examen. Natuurlijk staat op elke KM site dat je KM kan doen ongeacht je fysieke gestel, maar er worden gewoon hoge eisen gesteld tijdens zo'n examen. Ik weet zeker dat ik de technieken goed kan leren, daar twijfel ik geen moment aan. Zeker met een leraar als Lex. Hetgeen waar ik gewoon erg bang voor ben, is dat ik door de problemen met de luchtwegen gewoon niet geschikt ben voor een landelijk examen omdat ik de basisconditie niet zal halen. Juist door de aandoening merk ik ( en jullie ook, zeker tijdens de warming up ) dat ik gewoon vaak niet genoeg zuurstof binnenkrijg en daardoor afhaak. de verdere les kan ik 90% prima volhouden gelukkig. Ja, door training wordt dit beter, alleen erg langzaam, want grote stappen zijn het niet. Dus heb er een erg dubbel gevoel over, weet dat ik het technisch gezien zou kunnen halen, maar bang om te falen op "conditie"... Ach, we zien wel hoe het loopt, ik doe m'n best, probeer het thuis ook beetje bij beetje, en wie weet kan ik mezelf nog wel versteld doen staan met de tijd
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Sept 28, 2009 6:31:52 GMT 1
Ja Bob, ben trots op je haha Ik ben enerzijds erg bang voor een landelijk examen. Natuurlijk staat op elke KM site dat je KM kan doen ongeacht je fysieke gestel, maar er worden gewoon hoge eisen gesteld tijdens zo'n examen. Ik weet zeker dat ik de technieken goed kan leren, daar twijfel ik geen moment aan. Zeker met een leraar als Lex. Hetgeen waar ik gewoon erg bang voor ben, is dat ik door de problemen met de luchtwegen gewoon niet geschikt ben voor een landelijk examen omdat ik de basisconditie niet zal halen. Juist door de aandoening merk ik ( en jullie ook, zeker tijdens de warming up ) dat ik gewoon vaak niet genoeg zuurstof binnenkrijg en daardoor afhaak. de verdere les kan ik 90% prima volhouden gelukkig. Ja, door training wordt dit beter, alleen erg langzaam, want grote stappen zijn het niet. Dus heb er een erg dubbel gevoel over, weet dat ik het technisch gezien zou kunnen halen, maar bang om te falen op "conditie"... Ach, we zien wel hoe het loopt, ik doe m'n best, probeer het thuis ook beetje bij beetje, en wie weet kan ik mezelf nog wel versteld doen staan met de tijd Doe je buiten deze lessen om ook nog iets anders aan sport? Misschien dat daar anders wel wat winst te behalen valt. Wat is het precies waar je tegenop ziet? Dat opdrukken en die situps? Of het algehele plaatje?
|
|
|
Post by gimgamgommetje on Sept 28, 2009 10:37:12 GMT 1
Bob, jullie waren idd in de top zoveel, maar wel van jullie groepje, ook weer niet van iedereen daar
|
|
|
Post by gimgamgommetje on Sept 28, 2009 10:41:40 GMT 1
ik ben inderdaad niet zo examen minded. Ik ben zelf ook niet super technisch vind ik. Ik ben vooral iemand uit de praktijk en richt me ook vooral op wat ik vind dat daar werkt. Vandaar dat ik naar verhouding meer doe aan sparren/ stoot en traptechnieken , stressoefeningen etc. Ik had er voor kunnen kiezen om de lessen puur voor de examens in te richten, maar ik ben een beetje eigenwijs desondanks hebben we de komende tijd weer 2 examens ingepland , omdat we merken dat er toch veel vraag naar is.
|
|
bob
New Member
|
Post by bob on Sept 28, 2009 12:10:52 GMT 1
haha nee dat snap ik ;D... maar t was gewoon leuk om te horen. Je kon goed zien dat trainen zoals sommige scholen doen (heel examengericht) niet perse betekend dat je het beste bent tijdens examens. Voor mij is de lol trouwens ook veel belangrijker als die streepjes.
|
|
|
Post by shaggy on Sept 28, 2009 16:52:46 GMT 1
Doe je buiten deze lessen om ook nog iets anders aan sport? Misschien dat daar anders wel wat winst te behalen valt. Wat is het precies waar je tegenop ziet? Dat opdrukken en die situps? Of het algehele plaatje? Ik wandel erg veel, ga in de zomerdagen regelmatig zwemmen, en nu het winterseizoen er is ga ik 1 x per week schaatsen. Heb hardloopschoenen gekocht, maar dat is gewoon een verschrikking. ( heb ik nooit gekund hoor, hardlopen is gewoon niet mijn ding ) Ik beweeg redelijk veel. Natuurlijk niet zo aktief en impulsief als KM training, maar we bewegen. Probleem is dat ik een ( tot op heden onbekende ) aandoening heb aan mijn luchtwegen. Ik merk dat ik in vergelijk met bijv. 1 of 1.5 jaar geleden een stuk meer kan hebben dan toen. Net wat meer lucht, beter uithoudingsvermogen etc. Ben toevallig afgelopen week weer vor onderzoek naar het ziekenhuis geweest, en die uitkomsten zijn ook stuk beter dan voorheen. Alleen duurt het erg lang voor er progressie in zit. Het is met trainen niet zozeer dat ik moe wordt, of verzuur, maar ik neem gewoon niet genoeg zuurstof op en dan slaat het vast voor even. Moet ik even echt rustig op adem komen om verder te kunnen. Gebruik nu al jaren medicijnen en eentje daarvan lijkt tot op heden goed te werken. Heb wel weer medicijnen die mijn zuurstofopname verbeteren, maar een kleine bijwerking is dat mijn hartslag dan binnen 5 minuten naar de 180+ gaat, nog zonder inspanning. Dus dat is niet echt fijn, al heb ik zo wel af en toe getraind in het verleden. Ben niet bang om hard te moeten werken, om situps of push ups te doen ( push ups niet mijn sterkste punt ;D ) Als ik getraind heb heb ik echt een voldaan gevoel, en het gaat elke keer een heel klein beetje beter. Mijn probleem is vooral in het koppie, dat ik bang ben te moeten afhaken in een examenklas omdat ik gewoon niet meer kan qua lucht. Wil graag vooruit, een extra streepje erbij, maar andere examinatoren kennen mij of mijn situatie niet. Hoefd ook niet natuurlijk, maar ik weet dat iemand als Lex daar redelijk door kan prikken. Terwijl een ander mischien sneller zal zeggen, gezakt vanwege je slechte conditie. Daarom probeer ik bijv. ook die shakes, alles wat me een beetje kan helpen met vooruitgang is voor mij gewoon belangrijk. Ik weet dat zaken langer zullen duren dan bij anderen. Maar als mensen waarmee je al ruim 1.5 jaar traint wel flink vooruit gaan en voor meer streepjes kunnen gaan begint dat wel wat te wringen natuurlijk. Ach, weet zeker dat ik het ga redden, en wil er ook echt voor gaan, waarschijnlijk nog niet deze keer, maar dan een volgende keer. Ik weet dat ik het technisch kan halen, nu lichamelijk nog. We doen ons best, maar ben soms best gefrustreerd dat het niet zo gaat als ik zou willen en om me heen zie. Maar dat is nu eenmaal zo.
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Sept 28, 2009 21:04:53 GMT 1
Heb je wel eens getraind, of train je met een hartslag meter? Wellicht is dat wel een goede optie voor je. Als je bijvoorbeeld constant rond de 140 blijft zitten, dan kun je het misschien wel goed volhouden. Als je dan zorgt dat je dit geleidelijk aan opbouwt moet daar volgens mij best wel iets mee te doen zijn. Neem anders eens contact op met een goede sportschool waar ze rehabilitatie en physiotherapeutische trainingen doen. Daar lopen (halve) doktoren rond die je daar zeker mee kunnen ondersteunen .
|
|
|
Post by shaggy on Sept 28, 2009 21:50:24 GMT 1
Nee, nooit gedaan. Wel regelmatig met testen op het ziekenhuis aan de meters. Nee, ik wil het op eigen kracht doen, met een minimum aan medicijnen. Dat gat me lukken, alleen duurt het mischien iets langer. En dan heb je dagen als vandaag waarop het gewoon heerlijk gaat. Warming up voor 80% vol kunnen houden, rest van de training heerlijk zonder centje pijn Alles komt goed zeggen ze haha, zo, nu eerst een wandeling met de hondjes, shake erin en bedje slapen hehe
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Sept 29, 2009 7:28:59 GMT 1
Nee, nooit gedaan. Wel regelmatig met testen op het ziekenhuis aan de meters. Nee, ik wil het op eigen kracht doen, met een minimum aan medicijnen. Dat gat me lukken, alleen duurt het mischien iets langer. En dan heb je dagen als vandaag waarop het gewoon heerlijk gaat. Warming up voor 80% vol kunnen houden, rest van de training heerlijk zonder centje pijn Alles komt goed zeggen ze haha, zo, nu eerst een wandeling met de hondjes, shake erin en bedje slapen hehe Waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden? Een hartslagmeter wordt door miljoenen (gezonde) mensen in de training gebruikt, en die sportscholen waar ik op doel daar trainen ook mensen zonder lichamelijke klachten, het is echt niet zo dat je dan geisoleerd moet trainen met een arts naast je, dat zou ook niet te betalen zijn Je krijgt nu ook training van Lex, iemand die jou helpt om beter te worden in KM. Waarom zou er niet iemand jou mogen helpen bij zo'n sportschool om een betere conditie te krijgen? Wat is het verschil? Je doet het nog steeds allebei op eigen kracht, je krijgt alleen maar advies en aanwijzingen waardoor het beter en sneller gaat
|
|