handen conditioneren:Ik ben gisteren de hele avond aan t lezen geweest over hoe je het beste je handen kunt conditioneren en ik kwam al gauw bij
"iron palm" terecht.
Dit is een serie technieken die in verschillende oosterse vechtsporten (kung fu, wu shu, jeet kune do, etc) gebruikt worden om harde objecten (stenen e.d.) door midden te slaan zonder schade aan de handen.
De bedoeling daarmee is natuurlijk ook om harder naar je tegenstander uit te kunnen halen in een gevecht.
Kortweg komt het neer op 3 dingen waar aan gewerkt moet worden:
1. conditionering:door middel van het slaan tegen progressief hardere objecten je handen trainen om harde stoten en slagen te kunnen geven zonder dat je daar blessures van krijgt (of pijn).
Er zijn veel verschillende manieren en objecten die hiervoor gebruikt worden (telefoonboeken, houten planken, beton, stalen bielzen / platen, (canvas) zakken met erwten, ijzeren kogeltjes, stenen, grind, etc) maar bij allemaal raden ze een bepaald kruiden middel aan om erbij te gebruiken om het herstel van de handen (kneuzingen, etc) te bevorderen (
Dit Da Jow)
De totale training zou (bij iedere dag trainen) na 100 dagen voltooid moeten zijn. Dan zou je handen hebben die sterk genoeg zijn om voluit tegen de muur aan te kunnen slaan zonder blessures te krijgen.
2. ademhalingstechniekenDe bedoeling hiervan is om de spieren zoveel mogelijk te ontspannen (door meditatie) waardoor je alleen de spieren aanspreekt die je nodig hebt om de slag te maken en je dus niet verkrampt slaat.
Hierdoor zou je sneller en dus harder moeten kunnen slaan.
3. sla technieken:De verschillende technieken waarmee je het beste bepaalde voorwerpen kunt breken.
Voor een plank bijvoorbeeld (veert mee) wordt een hamervuist of een slag met de meskant van de hand aangeraden.
Ook voor stenen, blokken ijs, dakpannen e.d. met spacers ertussen wordt deze techniek aangeraden.
Maar voor een stapel stenen waar geen spacers tussen zitten (dus allemaal strak op elkaar) zou je de Iron Palm moeten gebruiken. Dit is in principe een slag met open hand zoals je op het water zou slaan.
Hiermee zou je na veel training zelfs iedere willekeurige steen uit een stapel (onderste bijvoorbeeld) moeten kunnen breken zonder dat de rest beschadigd en door op de bovenste te slaan.
Zie
Bloodsport waarin Jean Claude van Damme zich moet bewijzen door met de
"Dim Mak" de onderste steen uit een stapel stenen moet breken.
Of dit in werkelijkheid ook kan heb ik mijn twijfels over
, maar er wordt gezegd van wel....
Dit Da Jow:Het schijnt dat zware kneuzingen met huidverkleuring e.d. binnen 4 dagen over zouden moeten zijn door dat middel.
Dus bij het gebruik van dat middel na de conditioneringstraining zouden je handen de volgende dag weer hersteld en klaar voor de volgende training moeten zijn.
Ook zou dit middel voorkomen dat je op latere leeftijd last van je gewrichten en dergelijke krijgt.
Via alle websites die ik gevonden heb zou dit hét middel moeten zijn tegen kneuzingen, verdraaiingen, overbelasting van de aanhechtingen, etc.
Wat ik dus nu gedaan heb is een oude spijkerbroek gepakt, daar een pijp afgeknipt en die in 2en geknipt.
Vervolgens 1 van de 2 delen gepakt en een kant dichtgenaaid met naald en draad.
Toen naar de Hornbach gereden en daar voor 1,49 euro 25kg grind gehaald.
Hiermee heb ik deze zak tot 3/4 gevuld en toen dichtgenaaid.
Nu heb ik een zak van ongeveer 20cm x 30cm om mijn conditioneringsoefeningen mee te doen.
Dit Da Jow is natuurlijk hier nergens in de buurt te verkrijgen.
Er zijn wat online winkels, maar ik heb een flesje via eBay besteld.
Op zich niet zo heel erg duur ($15 voor 120ml) maar met de verzendkosten (nog eens $12) erbij wordt het best prijzig. Nu ben ik met de verkoper aan t regelen dat ik 2 flesjes koop en maar 1x verzendkosten hoef te betalen.
Dan valt het allemaal nog wel mee.
Of het werkelijk zo goed is als iedereen beweert, wie weet, maar als zo veel onafhankelijke sites dat allemaal zeggen, dan zal er toch wel een kern van waarheid in zitten....
Dus de moeite van het proberen waard
Nu ben ik dus al begonnen met op die zak slaan en ik denk dat dit inderdaad een stuk prettiger is om te doen dan tegen muren of iets dergelijks aan slaan. Al is mijn duim nu al een beetje blauw, maar goed. Hoort erbij
Dit is wat ik vandaag heb gedaan:
- 50x platte (iron palm) hand
- schudden met hand
- 50x platte hand met de rug naar beneden
- schudden
- 50x meszijde van de hand
- schudden
- 50x vuist
- schudden
- 30x platte hand (rug en palm om en om)
- schudden
- 5 minuten in warm water laten rusten.
Voelt prettig aan. Vooral het tintelen naderhand voelt lekker aan, de pijn natuurlijk niet
Dus morgen weer proberen. Ik heb die Dit Da Jow nog niet, maar zolang ik geen kneuzingen e.d. oploop heb ik het ook nog niet nodig natuurlijk. gewoon een beetje rustig aan doen dus
Meer info over deze trainingen:
hier.
En ja, ik ben gek genoeg om mijn handen zo te gaan pijnigen, heb het al eerder gedaan om staal te buigen (dat ging min of meer vanzelf) en hier zie ik ook wel het voordeel van in