Mark
Full Member
|
Post by Mark on Mar 16, 2010 22:16:11 GMT 1
Goh, het is al weer 8 dagen geleden sinds ik de laatste keer iets gepost heb her... Tijd gaat snel.... Gisteren mijn eerste les Braziliaans Jujitsu gehad en was een pittige training (2 uur) en toch ook wel weer iets geleerd. Toch wel iedere keer de neiging als er iemand op je zit (mount) om 2 vingers in de keel te steken om los te komen, maar dat mag natuurlijk niet Volgende week maandag weer een nieuwe les
|
|
|
Post by bastiaan on Mar 18, 2010 10:00:11 GMT 1
waar ben je begonnen met BJJ? en wat zijn de lestijden? kan me idd goed voorstellen dat t moeilijk is om niet meteen weer krav technieken te gebruiken om los te komen:P
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Mar 18, 2010 16:54:27 GMT 1
Ik doe BJJ in Rijen bij Health Club Orange. Trainer is een paarse bander (een van de weinigen die bij paars al let mag geven) en tijden zijn van 20:00-22:00uur op maandags en donderdags. Ik doe het alleen 'smaandags want donderdags is KM dag natuurlijk Gisteren mijn Gi binnen gekregen, dus volgende week helemaal klaar voor de 2e les En ja, niet alleen de technieken loslaten, maar zeker ook de felheid maakt het vrij lastig. Bij BJJ (wedstrijd vorm) zijn ze voornamelijk heel rustig aan het "schaken" terwijl ik er juist fel tegenaan wil gaan.....
|
|
|
Post by gimgamgommetje on Mar 19, 2010 11:16:07 GMT 1
Het is heel gebruikelijk in het BJJ om met blauw en paars al les te geven.
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Mar 20, 2010 9:19:22 GMT 1
Volgens de boeken van de Gracie familie (en volgens de trainer) mag je dat alleen met uitdrukkelijke toestemming van een zwarte bander, een soort delegerende taak. Maar dat houdt natuurlijk niemand tegen om op eigen initiatief les te gaan geven, dus dat het gebruikelijk is hier in Nederland verbaasd me dan weer niets
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Mar 20, 2010 13:07:52 GMT 1
stootzak 16oz: op hoog spar tempo met bitje in - 5 minuten "sparren" - 1 minuut rust - 5 minuten "sparren"
stretchen: - ongeveer 10 minuten
springen: over een touw springen - 10x 60cm hoog - 10x 75cm hoog - 10x 85cm hoog
vulcan mms: - 3x lvl 10 - 3x lvl 12 - 1/2x lvl 13 (links lukte niet ivm gekneusde duim)
towel hang: - 10 seconden - 20 seconden
box squat: - 3x 80 - 3X 100 - 3X 120
nek (head harness): - 50x 20kg vooruit - 50x 20kg achteruit
situps: - 50x voeten onder stootzak en bij iedere rep bovenaan 2 stoten tegen de stootzak.
|
|
|
Post by bastiaan on Mar 20, 2010 17:09:17 GMT 1
aangezien het bij BJJ veel lastiger is om banden te halen dan bij de meeste andere vechtsporten (paars BJJ duurt vaak langer dan meeste zwarte banden) is het ook in andere landen gebruikelijk om met paars al les te geven, het is dan weliswaar een beginnersles, en vaak in de dojo van een zwartebander, die dan zelf de gevorderde lessen voor zijn rekening neemt. Maar kijk eens naar de opzet van de Rickson Gracia scholen in Nederland, bjjholland www.bjjrotterdam.nl/index.php?page=aangesloten-scholen www.bjjrotterdam.nl/index.php?page=bjj-hollandleg die twee pagina's eens naast elkaar, en je zult zien dat er zelfs maar 1 blackbelt is, Harold Harder, hij is dan inderdaad de vertegenwoordiger van bjjholland, maar Rickson Gracie heeft persoonlijk de meeste paarse banden uitgerijkt... Dat, plus het verbinden van zijn naam aan de school, lijkt mij een teken dat deze structuur toch wel redelijk geaccepteerd is... Als je wat meer research doet, naar bijvoorbeeld de tijd die het zijn zoon (Kron) koste om zn zwarte band te halen, zul je ook snappen waarom t niet alleen maar zwarte banders zijn die lesgeven... Met paars hebben mensen al zoveel ervaring, en lesgeven is een manier om nog meer vaardigheid op te doen, en zelfs een onderdeel in t groeiproces in BJJ. maarja, de voorkeur gaat natuurlijk wel uit naast een zwarte bander erbij, al is t maar om de gevorderde les te geven;)
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Mar 21, 2010 0:11:23 GMT 1
Ik zeg ook niet dat dat niet goed is, maar volgens de boeken die o.a. Royler Gracie geschreven hebben, is het zoals ik vertelde. Nu is het natuurlijk niet meer dan logisch (we zitten hier tenslotte veel verder van de bron vandaan) dat hier minder mensen BJJ doen en je daardoor eerder boven de rest uitsteekt qua ervaring e.d. Maar blauw, dat kun je hebben na ongeveer 2-2,5 jaar training en hoewel je dan best in staat zult zijn om de basis uit te leggen, lijkt het me toch niet echt wenselijk om daar les van te krijgen. Je zult er absoluut iets van opsteken als beginner, maar de echte fijne kneepjes mis je denk ik dan nog wel.... Maar hoe dan ook, maakt ook niet zoveel uit. Zolang ik het idee heb dat ik er iets aan heb om les te volgen bij iemand (ook al is het een witte bander) dan ben ik tevreden trouwens, dit is de "club" waar mijn leraar bij aangesloten is: www.grappling.nl/En vooral dit is dan ook wel weer interessant: Er zijn dus wel meer Ik denk dat je dit een beetje moet zien zoals de IKMA en IKMF bij KM. Het zijn 2 verschillende stromingen die uiteindelijk wel hetzelfde leren, maar waarschijnlijk met kleine verschillen. Wat ik van de BJJ leraar begreep is dat het Gracie Jiu Jitsu voornamelijk gericht is op straat vechten en dus rekening houdt met stoten, trappen, e.d. En dat het Jiu Jitsu van de JJF voornamelijk gericht is op wedstrijden, en dat is in ieder geval wel duidelijk te merken. De eerste les kreeg ik al meteen uitgelegd wat het punten verschil is als je een bepaalde handeling doet, en hoe je een wedstrijd zou kunnen winnen (of verliezen). Geen idee hoe groot het verschil tussen die 2 stromingen nu echt is, maar goed, zolang je er plezier in hebt is toch het belangrijkste
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Apr 1, 2010 6:19:37 GMT 1
Door tijdgebrek kom ik er niet echt meer aan toe om buiten de lessen om nog veel aan krachttraining te doen. Ik heb de maandag avond ingeruild voor Braziliaans Jiu Jitsu, maar ik train sowieso woensdag middag op mijn werk nog regelmatig, dus ik probeer dat wel bij te houden: dumbbell drukken:- 10x22kg (zwaarste dumbbells die ze op het werk hebben) - 15x22kg dumbbell fly's:- 8x22kg -10x22kg dumbbell pullover:- 10x22kg - 15x22kg dumbbell bent over row:- 15x22kg - 15x22kg dumbbell shoulder press:- 10x22kg - 10x22kg stretchen:- ongeveer 5 minuten springen:vanuit stilstand over een bankje heen springen. bankje staat op blokken en wordt telkens verhoogd. De ene techniek is door de handen op het bankje te leggen en er zijwaarts overheen te springen, de ander is door er rechtuit overheen te springen alsof je in een squat houding zit. - 10x zijwaarts linksom (ongeveer 70cm hoog) - 10x zijwaarts rechtsom (70cm) - 10x rechtuit - 10x zijwaarts linksom (90cm) - 10x zijwaarts rechtsom (90cm) - 10x rechtuit - 10x zijwaarts linksom (110cm) - 10x zijwaarts rechtsom (110cm) daarna gauw gaan douchen want het uur wat ik voor sporten had gereserveerd was al bijna om
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Apr 3, 2010 19:09:51 GMT 1
Vandaag P1 examen gedaan, en gehaald. Was vrij pittig, maar leuk om te doen Fotos zijn er ook gemaakt, dus ceedeetje van die foto's moet ik zeker nog bestellen....
|
|
|
Post by bastiaan on Apr 5, 2010 12:06:18 GMT 1
Gefeliciteerd Mark:D en natuurlijk alle andere geslaagden;) nu maar hopen dat de eerste foto's binnenkort op de site verschijnen
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Apr 9, 2010 14:39:55 GMT 1
Thanks, en iedereen van P1 is geslaagd
|
|
|
Post by gimgamgommetje on Apr 15, 2010 22:55:22 GMT 1
Er is al een week niet gepost. Iemand is lui aan het worden.........
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Apr 16, 2010 11:26:44 GMT 1
euh, ja klopt Woensdag:Getraind in de gym op het werk. Niet echt veel losse gewichten hebben ze hier, dus veel apparaten gebruikt. stretching:- ongeveer 10 minuten Shoulder press:- 5 x 100 (apparaat max) - 5 x 110 (10kg dumbbell erbij) - 5 x 120 (20kg dumbbell erbij) Been apparaat (zelfde beweging als je iemand in guard houdt):- 5 x 50 (apparaat max) - 5 x 60 (10kg dumbbell erbij) - 5 x 66 --> ze hebben geen 15kg, dus 16kg dumbbell erbij pull down (clinch houding):- 5 x 60 - 5 x 70 - 5 x 75 --> kon al bijna niet meer op de grond blijven staan dumbbell stoten, plat op de grond:- 30 x 10kg - 30 x 10kg - 30 x 10kg dumbbell pushupspushup houding terwijl je steunt op een dumbbell. dan de dummbbells naar buiten rollen (zijwaarts) en dan weer op kracht naar binnen. Hele zware oefening dit... - 3 sets van 5 herhalingen side raises (2 armen tegelijkertijd):- 10 x 10kg - 10 x 10kg front raises (1 arm tegelijkertijd):- 10 x 10kg - 10 x 10kg Verder ben ik een beetje een goede balans aan t vinden tussen Krav Maga en Braziliaans Jiu Jitsu. Ik vind het allebei heel leuk om te doen, maar kan maar maximaal 3 avonden in de week sporten (ivm oppassen op de kleine - Mijn vriendin wil ook wel eens weg ). Dat is dus óf 2x Krav, óf 2x BJJ. In eerste instantie zou ik 2x pw Krav gaan doen en 1x pw BJJ, maar zeker nu ik nog niet genoeg technieken ken van BJJ is het beter om dat ook 2x pw te doen. - Ik wil namelijk binnenkort (half jaartje of zo) mee gaan doen met BJJ wedstrijden (witte band ), en wie weet in de toekomst zelfs MMA, dus grondvechten is daar wel heel handig voor :-) Dus nu probeer ik het een beetje af te wisselen zodat ik het allebei regelmatig kan doen. Dat betekent dus: Gisteren was er training (komt 1 x per 4-5 weken voor) van Matthieu Peters wie als eerste nederlander de zwarte band in BJJ haalde, dus dat kon ik natuurlijk niet missen Training was voornamelijk gericht op takedowns (single leg & double leg) dus weer een hoop nieuwe dingen geleerd 1 mei is er natuurlijk de MMA seminar bij KMS013 waar ik ook absoluut zeker aan mee wil doen. Helaas weet ik alleen nog niet zeker of ik oncall moet staan voor mijn werk, en dan wordt het erg lastig om mee te doen. Hopelijk heb ik daar begin volgende week meer zekerheid over.... En morgen weer thuis trainen als ik er aan toe kom
|
|
Mark
Full Member
|
Post by Mark on Apr 18, 2010 10:04:15 GMT 1
Gisteren weer even getraind:
stootzak (16oz en bitje): - 5 minuten hoog tempo stoten en trappen - 1 minuut rust - 5 minuten hoog tempo stoten en trappen
stretchen: nu nog meer stretch werk ivm BJJ - 15 minuten
bankdrukken: - 1x 80kg - 1x 90kg - 1x 100kg - 1x 110kg - 1x 120kg
nek (head harness): - 35 x 20kg voorwaarts - 30 x 20kg achterwaarts - 15 x 22,5kg voorwaarts - 15 x 22,5kg achterwaarts
dumbbell curl: - 10x22kg (5L & 5R) - 10x22kg - 10x22kg
dumbbell pullover: - 25x22kg - 25x22kg
Vulcan gripper MMS: - 3 x lvl 7 - 3 x lvl 10 - 3 x lvl 12
|
|